اگر چه از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، رهبر حکومت این ګروه ملا هبت الله در محضر عمومی دیده نشده است، اما اخیراً خبرهایی از سفرهای او به ولایات شمالی منتشر شده است. پس از این سلسله سفرها، از تاریخ ۱۶ سپتامبر، تصویری که مربوط به منطقه قوش ‌تیپه ولایت بلخ است، به ‌طور گسترده ‌ای در رسانه ‌های اجتماعی (فیسبوک و ایکس) توسط کاربران منتشر شده و ادعا شده که این تصویر مربوط به سفر ملا هبت الله، رهبر حکومت طالبان، به کانال قوش ‌تیپه ولایت بلخ است.

شما میتوانید چند پوست از کاربران رسانه‌ های اجتماعی (فیسبوک و ایکس) مشاهده کنید:

در پوست ‌های زیر، کاربران رسانه‌ های اجتماعی (فیسبوک و ایکس) ادعا کرده ‌اند که این تصویر مربوط به سفر ملا هبت الله، رهبر طالبان، به کانال قوش ‌تیپه است.

2. پوسټ لینکارشیف لینک

3. پوسټ لینکارشیف لینک

به هر حال، یافته‌ های فکت ‌کرسندو نشان میدهد که تصویر وایرال ‌شده ذکر شده به هیچ وجه به سفرهای اخیر ملا هبت الله مربوط نمیشود، بلکه این تصویر تقریباً بش از یک سال پیش در حین سفر ملا عبدالغنی برادر، سرپرست وزیر امور اقتصادی طالبان، به کانال قوش ‌تیپه ولایت بلخ گرفته شده است. این سفر ملا عبدالغنی برادر به ولایت بلخ در ماه مارچ ۲۰۲۳ انجام شده بود.

راستی‌آزمایی:

ما ابتدا کلمات کلیدی مرتبط با ادعا را در گوگل ایمیج جستجو کردیم تا اطلاعات دقیقی درباره سفرهای اخیر ملا هبت الله، رهبر طالبان، به دست آوریم. سپس تصویر ادعایی را که کاربران رسانه ‌های اجتماعی با آن ادعا کرده بودند، در گوگل ایمیج جستجو کردیم. ما دریافتیم که این تصویر در ماه مارچ ۲۰۲۳ گرفته شده و به سفر اخیر ملا هبت الله مربوط نمیشود.

شما میتوانید جزئیات بیشتری درباره این تصویر از سال ۲۰۲۳ مشاهده کنید:

در تاریخ ۹ مارچ ۲۰۲۳، سخنگوی حکومت طالبان ذبیح الله مجاهد در صفحه ایکس خود چهار تصویر منتشر کرده بودند و نوشت: (ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست ‌وزیر برای امور اقتصادی، برای دیدار از کانال قوش ‌تیپه ولایت بلخ سفر کرد...)

ویبسایت به نام پروگرس همین تصویر را در سال ۲۰۲۳ تحت عنوان زیر منتشر کرده است: «اگر افغانستان پروژه ساخت کانال قوش ‌تیپه را تکمیل کند، ترکمنستان ممکن است تا ۵۰ درصد منابع آب خود را از دست بدهد».

همچنین یبسایت به نام سنترال آسیا لایت در سال ۲۰۲۳ به شمول همین تصویر و چند تصویر دیګر را تحت عنوان زیر منتشر کرده است: «کانال قوش ‌تیپه افغانستان – آیا یک فاجعه بزرگ برای آسیای مرکزی است؟».

نتیجه گیری:

معلومات فکت کریسندو نشان داد که تصویر وایرال شده در واقع هیچ ارتباطی با سفرهای اخیر ملا هبت‌الله ندارد، بلکه این تصویر بیش از یک سال پیش در سفر ملا عبدالغنی برادر، وزیر سرپرست امور اقتصادی حکومت طالبان به کانال قوش ‌تیپه ولایت بلخ در ماه مارچ ۲۰۲۳ گرفته شده است. اکنون بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این تصویر را به عنوان تصویر سفر اخیر ملا هبت‌الله به بلخ منتشر کرده‌اند، که حقیقت ندارد.

Claim Review :   این تصویر در زمان سفر اخیر ملا هبت ‌الله به کانال قوش ‌تیپه گرفته شده است.
Claimed By :  Social media users
Fact Check :  PARTLY FALSE