نخ و سوزن یا ابریشم و رنگ؛ در ساخت این نسخه‌ی قرآن کدام یک از این ترکیب‌ها به کار رفته است؟

Update: 2023-01-27 06:42 GMT

شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی با نشر چندین قطعه تصویر از ساخت یک نسخه‌ی قرآن با استفاده از نخ و سوزن خبر داده‌اند. در این تصویر، یک زن با حجاب همراه با یک نسخه‌ی از قرآن که بر روی صفحه‌های سیاه نگاشته شده، مشاهده می‌شود. کاربران مدعی اند که این خانم یک نسخه‌ی از قرآن را در مدت ۱۶سال با استفاده از نخ و سوزن تهیه کرده است. این ادعا از ۷ جنوری ۲۰۲۳ میلادی به این‌سو منتشر شده است.

Facebook-PostFacebook-PostFacebook-PostFacebook-PostFacebook-Post
Archived-PostArchived-PostArchived-PostArchived-PostArchived-Post
Facebook-PostFacebook-PostFacebook-PostFacebook-PostFacebook-Post
Archived-PostArchived-PostArchived-PostArchived-PostArchived-Post

شماری از کاربران توییتر نیز این ادعا را منتشر کرده‌اند. آنان هم‌چنان گفته‌اند: «این خانم ۱۶ سال وقت گذاشت تا نوشتن قرآن کریم را با نخ و سوزن به پایان برساند».

https://twitter.com/FawadH123/status/1618640743136137221

Archived-Tweet

یافته‌های ما در پیوند به این ادعا حاکی از آن است که اسم این زن تونزاله محمدزاده و از اهالی آذربایجان است. بر بنیاد یافته‌های به‌دست آمده، او این نسخه قرآن را در مدت سه سال با استفاده از رنگ‌های طلایی و نقره‌ی بر روی حریر نگاشته است.

بررسی واقعیت: یافته‌های ما در پیوند به این ادعا حاکی از آن است که اسم این زن تونزاله محمدزاده و از اهالی آذربایجان است. بر بنیاد یافته‌های به‌دست آمده، او این نسخه قرآن را در مدت سه سال با استفاده از رنگ‌های طلایی و نقره‌ی بر روی حریر نگاشته است.

ما با استفاده از ابزارهای جست‌وجوی تصاویر دریافتیم که این تصویر متعلق به تونزاله محمدزاده، هنرمند آذربایجانی است. بر اساس این یافته‌ها، خانم تونزاله نسخه‌ی از قرآن ابریشمی را در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی در باکوی آذربایجان رونمایی کرده است. تونزاله محمدزاده در آن زمان ۳۳ سال سن داشت و در مدت سه سال با استفاده از رنگ‌های طلایی، نقره‌ی و صفحات ابریشمی این نسخه‌ی قرآن را تهیه کرده است. او در فرایند ساخت این نسخه‌ی قرآن ۵۰ متر پارچه ابریشمی و ۱۵۰۰ میلی‌لیتر رنگ طلایی و نقره‌ی استفاده کرده است.

Getty-Images / Archived-Link

از سوی دیگر، صفحه فیس‌بوک TRT-Avaz یک نوار تصویری از جریان مصاحبه تونزاله محمدزاده را در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی منتشر کرده است. در شرح این ویدیو به زبان ترکی آمده است که تونزاله محمدزاده، نقاش و هنرمند آذربایجانی آیات قرآن را روی صفحه‌های ابریشمی با استفاده از رنگ‌های طلایی و نقره‌ی نگاشته است.

Full View

Archived-Post

کانال یوتیوب Shiawaves-English نیز در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی، با نشر ویدیوی از رونویسی یک نسخه‌ی قرآن بر روی صفحات ابریشمی خبر داده است. در شرح این ویدیو آمده است که تونزاله محمدزاده، نقاش و هنرمند آذربایجانی قرآن را بر روی صفحات ابریشمی شفاف رونویسی کرده است. به نقل از این یادداشت، محمدزاده هنرمند 33 ساله در این پروژه از ۵۰ متر ابریشم سیاه شفاف و ۱۵۰۰ میلی‌لیتر رنگ طلایی و نقره‌ی استفاده و آن‌را در مدت سه سال تکمیل کرده است. طول هر یک از صفحه‌های ابریشمی این قرآن ۳۳ سانتی‌متر و عرض آن‌ها ۲۹ سانتی‌متر است.

Full View

خلاصه: بر بنیاد یافته‌های به دست آمده، این نسخه‌ی ابریشمی قرآن را تونزاله محمدزاده در مدت سه سال ساخته است. تونزاله در فرایند ساخت این نسخه‌ی قرآن از ۵۰ متر حریر و ۱۵۰۰ میلی‌لیتر رنگ‌های طلایی و نقره‌ی استفاده کرده است.

.container {

border: 2px solid #000;

background-color: #eee;

border-radius: 5px;

padding: 16px;

margin: 16px 0

}

.container::after {

content: "";

clear: both;

display: table;

}

.container img {

float: left;

margin-right: 20px;

border-radius: 50%;

}

.container span {

font-size: 20px;

margin-right: 15px;

}

@media (max-width: 500px) {

.container {

text-align: center;

}

.container img {

margin: auto;

float: none;

display: block;

}

}

عنوان: نخ و سوزن یا ابریشم و رنگ؛ در ساخت این نسخه‌ی قرآن کدام یک از این ترکیب‌ها به کار رفته است؟

بررسی واقعیت توسط: Fact Crescendo Team

نتیجه: Misleading

Tags:    

Similar News