ویدیوی قدیمی از تخریب تانک روسی T-90M به ادعای هدف قرار گرفتن تانک‌های اسرائیلی توسط لبنان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

Update: 2024-10-05 05:26 GMT


وقتی که حماس در تاریخ 7 اکتبر 2023 به اسرائیل حمله‌ای ناگهانی و حیرت‌ آور انجام داد، پس از آن درگیری‌های اسرائیل با فلسطین، لبنان و ایران شدت گرفت. در این راستا، تعداد زیادی تصاویر و ویدیوها با ادعاهای غیر حقیقی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. اخیراً تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدیویی منتشر کرده‌ اند که در آن یک تانک جنگی هدف قرار می‌گیرد و از بین برده میشود. با این ویدیو، بسیاری از کاربران ادعا کرده ‌اند که این تانک متعلق به نیروهای نظامی اسرائیل است که به لبنان وارد شده و سپس هدف قرار گرفته و نابود شده است. اما این ویدیو اساساً هیچ ارتباطی با درگیری ‌های جاری بین اسرائیل و لبنان ندارد، بلکه مربوط به جنگ روسیه و اوکراین است. قابل ذکر است که این تانک مدل روسی (T-90M) است و در شهر (Makiivka) در شرق اوکراین توسط نیروهای اوکراینی در ماه اکتوبر 2023 هدف قرار گرفته است.

تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پست ‌های خود با این ویدیو نوشته‌اند: «تانک‌های اسرائیلی به لبنان وارد شدند، اما در این ویدیو می‌توانید ببینید که چه اتفاقی افتاده است...»

این کاربران شبکه ‌های اجتماعی هدف ادعای خود را اینگونه مطرح کرده‌اند که تانک‌های نظامی اسرائیل به خاک لبنان وارد شده و سپس به همین شکل هدف قرار گرفته‌ اند، همانطور که در ویدیو دیده می‌شود.

شما میتوانید پست ‌های کاربران شبکه ‌های اجتماعی را به شرح زیر مشاهده کنید:



به هر حال، یافته‌ های فکت کریسندو نشان میدهد، ویدیوی که در آن یک تانک نظامی هدف قرار میگیرد، هیچ ارتباطی با درگیری ‌های اسرائیل و لبنان ندارد. بلکه این تانک، که مدل روسی (T-90M) است، در شهر (Makiivka) در شرق اوکراین توسط نیروهای اوکراینی در ماه اکتوبر 2023 هدف قرار گرفته است.

روش تحقیق:

ما ابتدا لغت های کلیدی مرتبط با درگیری ‌های اخیر اسرائیل و لبنان را جستجو و سپس یک تصویر منظم (Thumbnail) از ویدیو یاد شده در ګوګل ایمیج سرچ کردیم. در نتیجه، متوجه شدیم که ویدیوی منتشر شده توسط رسانه ‌های مختلف اصلاً در ماه اکتبر 2023 منتشر شده است. بر اساس گزارش‌های رسانه ‌ها، این تانک نظامی مدل روسی (T-90M) است و در شهر (Makiivka) در شرق اوکراین توسط نیروهای اوکراینی در ماه اکتوبر 2023 هدف قرار گرفته است.

Daily Mail در مورد تخریب این تانک روسی (T-90M) ویدیوئی را منتشر کرده است که جزئیات مربوط به این واقعه را نشان میدهد:

Full View


همچنین، کانال خبری یوتیوب به نام The Telegraph نیز ویدیوی از این اتقاق منتشر کرده است که می‌توانید آن را مشاهده کنید:



 ویبسایت Russo-Ukrainian Warspotting نیز جزیات جغرافیایی و مدل تانک مربوط به همین واقعه را منتشر کرده است. شما میتوانید برای کسب معلومات بیشتر به (اینجا) کلیک کنید


ویبسایت Defense Blog نیز جزئیاتی در مورد همین واقعه منتشر کرده است. در عنوان گزارش خود نوشته ‌اند: «نیروهای اوکراینی پیشرفته‌ترین تانک روسی را تخریب کردند...». برای خواندن کامل این گزارش به اینجا کلیک کنید.


 

نتیجه گیری:

این ویدیو که نشان میدهد یک تانک نظامی هدف قرار میگیرد،هیچ ارتباطی با درگیری‌های اسرائیل و لبنان ندارد. بلکه این تانک، که مدل روسی (T-90M) است، در شهر مکییفکا در شرق اوکراین توسط نیروهای اوکراینی در ماه اکتبر 2023 هدف قرار گرفته است.

یادآوری: آیا در این داستان فکت کریسندو، کدام تصویر، ویدیو یا ادعایی حذف شده است؟ ما اسکرین شات‌های آن را آرشیف کرده ‌ایم که میتوانید آن را (اینجا) پیدا کنید.


Claim :  تانک‌های اسرائیلی پس از ورود به خاک لبنان هدف قرار گرفته‌اند.
Claimed By :  Social media users
Fact Check :  FALSE
Tags:    

Similar News