ویدیویی از درگیری های بین حامیان عمران و پلیس پاکستان به نام حامیان منظور پشتین منتشر شده.

Update: 2024-10-10 10:40 GMT


در این اواخر اعتراضات و خشونت‌ها علیه حکومت پاکستان شدت گرفته است. از یک سو، طرفداران نخست‌وزیر پیشین پاکستان، عمران خان، در اسلام‌آباد به جاده‌ها بیرون شده و از حکومت پاکستان خواستار آزادی عمران خان هستند که در حال حاضر در زندان به سر میبرد. از سوی دیگر، طرفداران جنبش تحفظ پشتون‌ها (PTM) نیز در مناطق پشتون ‌نشین پاکستان به طور مسالمت‌آمیز علیه حکومت پاکستان اعتراض کرده و حقوق اساسی و امنیت خود را از دولت و ارتش پاکستان مطالبه میکنند.

در همین حال، در جریان این ناآرامی‌های داخلی و نارضایتی مردم از حکومت، درگیری‌هایی میان طرفداران عمران خان و پولیس در اسلام‌آباد رخ داده است. در یک ویدیو دیده میشود که مردم عام وسایط پولیس و ارتش پاکستان را با سنگ هدف قرار می‌دهند. همزمان با این اعتراضات، ویدیویی در شبکه ‌های اجتماعی منتشر شده که برخی کاربران ادعا کرده‌اند گویا اعضای جنبش تحفظ پشتون‌ها (PTM) پولیس پاکستان را زخمی کرده‌اند و این خشونت پس از اعمال ممنوعیت ‌ها از سوی حکومت پاکستان بر فعالیت‌ های PTM به وقوع پیوسته است.

این در حالی است که وزارت داخله پاکستان در تاریخ ۷ اکتوبر سال روان، ممنوعیت ‌هایی را بر فعالیت‌های جنبش تحفظ پشتون‌ها (PTM) به ویژه بر نشست آینده این جنبش به نام (جرگه عدالت قومی پشتون‌ها) که قرار است صبح ۱۱ اکتوبر ۲۰۲۴ برگزار شود، اعلام کرده است. با این حال، ویدیویی که منتشر شده و گزارش‌ها حاکی از زخمی شدن حدود ۸۰ پولیس پاکستانی در آن است، هیچ ارتباطی با طرفداران PTM ندارد، بلکه افرادی که در ویدیو دیده میشوند طرفداران عمران خان، نخست ‌وزیر پیشین پاکستان و رهبر تحریک انصاف (PTI) هستند که برای آزادی وی از زندان دست به اعتراض زده‌اند.

تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پست‌های خود ادعاهای مختلف و مشابهی همراه با این ویدیو مطرح کرده‌اند:

یک کاربر ایکس به نام Rezai در پست خود با این ویدیو نوشته است: «طرفداران PTM در پاکستان به جاده‌ها برآمده‌اند و با پولیس درگیر شده‌اند ...».



همچنان، یک حساب دیگر در ایکس نیز این ویدیو را منتشر کرده و عباراتی مشابه با Rezai نوشته است، هرچند که در پست خود به PTI نیز اشاره کرده است.



به هر صورت، یافته‌های فکت کریسندو نشان می‌دهند که هرچند درست است که در این اواخر مردم پاکستان علیه دولت تظاهرات کرده‌اند، اما ویدیویی که در آن دیده می‌شود مردم عام موترهای پولیس را با سنگ میزنند و با پلیس پاکستانی درگیر است، هیچ ارتباطی با طرفداران جنبش تحفظ پشتون‌ها (PTM) ندارد، بلکه مربوط به طرفداران PTI است. قابل ذکر است که طبق گزارش‌های رسانه‌ها، در این خشونت‌های اخیر تعدادی از مردم و پولیس کشته و زخمی شده‌اند.


روش تحقیق:

ما ابتدا کلمات کلیدی مربوط به تظاهرات و خشونت‌های جاری در پاکستان را جستجو کردیم تا ارقام و اطلاعات دقیق به دست آوریم. سپس، یک اسکرین‌شات از ویدیوی وایرال‌شده را در گوگل ایمیج سرچ کردیم، که در نتیجه متوجه شدیم که تظاهرکنندگان در ویدیوی وایرال‌شده، طرفداران جنبش تحفظ پشتون‌ها (PTM) نیستند، بلکه طرفداران تحریک انصاف (PTI) هستند.

آریانا نیوز نیز این ویدیو را در اینستاگرام خود منتشر کرده و نوشته است که در جریان تظاهرات میان طرفداران نخست‌وزیر پیشین پاکستان عمران خان و پولیس، حدود ۸۰ پولیس زخمی شده‌اند.


همچنین، شبکه خبری WION نیز گزارش‌های ویدیویی درباره خشونت‌های به وجود آمده میان پولیس پاکستانی و طرفداران عمران خان در اسلام‌آباد منتشر کرده و خبر از زخمی شدن حدود ۸۰ پولیس پاکستانی داده است.

Full View

ارشیف


همچنین، خبرگزاری رویترز نیز گزارشی از تظاهرات میان طرفداران عمران خان و پولیس منتشر کرده که در آن به زخمی شدن افراد اشاره شده است. شما می‌توانید این گزارش را به شرح زیر بخوانید.





نتیجه گیری:

اگرچه خبرهایی از وقوع خشونت میان پولیس و تظاهرکنندگان در جریان اعتراضات طرفداران PTM و تحریک انصاف (PTI) علیه دولت پاکستان صحت دارد، اما ویدیوی وایرال‌شده که در آن دیده می‌شود مردم در اسلام‌آباد موترهای پولیس را با سنگ هدف قرار می‌دهند، هیچ ارتباطی با طرفداران جنبش تحفظ پشتون‌ها ندارد، بلکه مربوط به طرفداران تحریک انصاف (PTI) است.

توجه: آیا در داستان فکت کریسندو، تصویری، ویدئو یا ادعایی حذف شده است؟ ما از آن اسکرین‌شات‌هایی گرفته و آرشیف کرده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را (اینجا) پیدا کنید.


Claim :  ویډیو: پس از آنکه دولت پاکستان فعالیت PTM را ممنوع کرد، در خشونت میان حامیان PTM و پولیس، تعداد زیادی از پولیس‌ها زخمی شده‌اند.
Claimed By :  Social media users
Fact Check :  PARTLY FALSE
Tags:    

Similar News