چرا این مرد پیر در سعودی از خطبه خواندن منع شد؟

Update: 2024-10-22 06:47 GMT


در شبکه ‌های اجتماعی ویدیویی از یک مرد پیر به اشتراک گذاشته میشود و ادعا شده است که در این ویدیو، یک ملا امام در عربستان سعودی پس از اینکه در حین خطبه ‌اش به وضعیت کنونی ورزش و ازادی زنان در این کشور انتقاد کرد، به وسیله پولیس مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از منبر مسجد پایین آورده شد.

برای دانستن حقیقت این برخورد، داستان کامل فکت کریسندو را بخوانید!

در مورد این ویدیو، تعداد زیادی از کاربران شبکه ‌های اجتماعی ادعا دارند که این ملا امام به خاطر انتقاد ازادی و از ورزش زنان توسط پولیس سعودی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از منبر پایین آورده شده است. چند نمونه از پست‌ ها به شکل زیر است:

Archive + Facebook-Post



Archive + X-post



حقیقت چیست؟

این برخورد در سال ۲۰۱۸ در یک مسجد در شهر ینبو البحر در غرب عربستان سعودی رخ داده است. رسانه ‌های عربی در گزارش‌های خود به نقل از مقامات سعودی و اداره ‌های مربوط به مساجد نوشته‌اند که پیش از آمدن امام رسمی برای نماز جمعه، یک فرد مبتلا به بیماری روانی تلاش کرد خطبه و نماز را مختل کند که با واکنش مردم و مسئولین امنیتی محلی روبرو شد.

روش تحقیق:

ما ابتدا به جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با ادعای «در عربستان سعودی یک امام به خاطر انتقاد از ورزش زنان و ازادی توسط پولیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از منبر پایین آورده شده است» پرداختیم و سپس از ویدیو یک اسکرین‌شات منظم گرفتیم و آن را در گوگل ایمیج سرچ کردیم. ما گزارش‌های زیادی از رسانه ‌های عربی در مورد این ویدیو یافتیم و همچنین این ویدیو را در کانال‌های توییتر و یوتیوب پیدا کردیم که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود. ما همچنین متوجه شدیم که این ویدیو در سال ۲۰۱۸ نیز توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی با برخی ادعاهای نادرست منتشر شده بود.

روزنامه الریاض در گزارش خود به نقل از مسئولین گفته است: مشخص شد که این حادثه در مسجد شهر ینبو البحر رخ داده است، جایی که یک مرد ۷۰ ساله بر روی منبر چنین سخنانی بیان کرد که با واکنش مردم در مسجد و اینگونه برخورد روبرو شد.



یک روزنامه عربی دیگر به نام الیوم تحت عنوان (ببینید... یک «بیمار روانی» بر روی منبر مسجد در ینبو می‌رود و با واکنش پولیس روبرو می‌شود) گزارش داده است.



برای معلومات بیشتر، گزارش الخلیج را نیز مطالعه کنید: چرا مقامات امنیتی سعودی این مرد را از ایراد خطبه نماز جمعه منع کردند؟

اگر می‌خواهید ویدیوی برخوردی که در حین حادثه رخ داده را مشاهده کنید، می‌توانید آن را (اینجا) ببینید

Full View


نتیجه گیری:

در یک مسجد در شهر ینبو البحر در غرب عربستان سعودی، یک مرد پیر از ایراد خطبه نماز جمعه منع شده بود که این برخورد در سال ۲۰۱۸ رخ داده است. رسانه ‌های عربی در گزارش‌های خود به نقل از مقامات سعودی و اداره‌های مربوط به مساجد گفته‌اند که آن مرد بیمار روانی بوده و تلاش کرده بود تا خطبه و نماز را مختل کند که با واکنش مردم و مسئولین امنیتی مواجه شد.


Claim :  در عربستان سعودی یک امام به خاطر انتقاد از ورزش و ازادی زنان توسط پولیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از منبر پایین آورده شده است.
Claimed By :  Social media users
Fact Check :  FALSE
Tags:    

Similar News