خبر نشر شده در پیوند به زن آفریقایی که ده نوزاد به دنیا آورد نادرست عنوان شد

Update: 2021-06-30 12:47 GMT

شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی با نشر تصویری از یک خانم ادعا کرده‌اند که این زن آفریقایی 37 سال سن داشته و وی در این اواخر ده نوزاد به دنیا آورده است.

یافته‌های فاکت‌کریسیندو(Factcrescendo) نشان می‌دهد که تولد ده گانه‌گی حقیقت نداشته و نیز این خانم باردار نبوده است.

ادعا: شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی در افغانستان تصویری از یک خانم را منتشر کرده‌اند. این تصویر در (9 جون 2021) از سوی کاربران نشر شده است. در تصویر یک زن آفریقایی مشاهده می‌شود و به نظر می‌رسد که این خانم باردار است. کاربران با نشر این تصویر ادعا کرده‌اند که وی 37 سال سن داشته و ده نوزاد را به دنیا آورده است. کاربران هم‌چنان گفته‌اند که از آن میان هفت نوزاد پسر و سه نوزاد دختر اند.

FacebookFacebookFacebook
Archived-LinkArchived-LinkArchived-Link

بررسی واقعیت: یافته‌های فاکت‌کریسیندو(Factcrescendo) نشان می‌دهد که خبر تولد ده گانه‌گی نادرست بوده و اخیرا این خانم آفریقایی حمل نداشته است. بر اساس یافته‌های فاکت‌کریسیندو این زن به گوسیامه سیتول (Gosiame Sithole) مشهور بوده و دارای دو فرزند دو گانه‌گی است. این خانم همراه با خانواده‌اش در شهر تمبیسا(Thembisa) و در آستان گوتنگ(Gauteng) زنده‌گی می‌کند.

بی‌بی‌سی در گزارشی گفته است که داستان تولد ده نوزاد در آفریقای جنوبی نادرست است. در این گزارش به نقل از مقام‌های محلی گفته شده است که تولد ده گانه‌گی در هیچ یک از بیمارستان‌ها در آستان گوتنگ به ثبت نرسیده است. در گزارشی که از سوی بی‌بی‌سی منتشر شد گفته شده است که نتیجه آزمایش‌های پزشکی نشان می‌دهد که خانم سیتول در این اواخر باردار نبوده است. در این گزارش از تبهوتسوتتسی(Teboho Tsotetsi) به عنوان شوهر وی یاد شده و گفته شده است که در حال حاضر این زوج دو فرزند دو گانه‌گی داشته و هردو فرزند این زوج شش سال سن دارند.

BBC / Archived-Link

از سوی دیگر، شماری از رسانه‌های آفریقایی هم‌چنان تایید می‌کنند که این ادعا نادرست بوده و این زن آفریقایی باردار نبوده است. در (24 جون 2021) آفریقانیوز(AfricaNews) گزارش داده است که حکومت آفریقای جنوبی به طور رسمی اعلام کرده که در این اواخر گوسیامه سیتول باردار نبوده است. بر اساس این گزارش هیچ سابقه‌ای رسمی در شهرداری آستان گوتنگ وجود ندارد که نشان‌گر تولد ده نوزاد باشد.

Africanews / Archived-Link

و اما وبسایت سیتیزن(Citizen) در (27 جون 2021) گزارش داده است که این خانم 49 سال سن داشته و اسم وی در دفترچه شناسایی‌اش گوسیامه سیتول(Gosiame Sithole) نیست. در این گزارش به نقل از ساندی تایمز گفته شده است که اسم این خانم در صفحه‌ای نخست پرتوریانیوز، روزنامه‌ای که خبر تولد ده نوزاد را منتشر کرد، درست نگاشته نشده است. در این گزارش هم‎چنان گفته شده است که این خانم متولد سال 1972 میلادی بوده و اکنون وی 49 ساله است.

Citizen / Archived-Link

نتیجه‌گیری: رسانه‌های بین المللی و رسانه‌ها در آفریقای جنوبی گزارش داده‌اند که تولد نوزادان ده گانه‌گی در آفریقای جنوبی حقیقت ندارد.

.container {

border: 2px solid #000;

background-color: #eee;

border-radius: 5px;

padding: 16px;

margin: 16px 0

}

.container::after {

content: "";

clear: both;

display: table;

}

.container img {

float: left;

margin-right: 20px;

border-radius: 50%;

}

.container span {

font-size: 20px;

margin-right: 15px;

}

@media (max-width: 500px) {

.container {

text-align: center;

}

.container img {

margin: auto;

float: none;

display: block;

}

}

عنوان: خبر نشر شده در پیوند به زن آفریقایی که ده نوزاد به دنیا آورد نادرست عنوان شد

بررسی واقعیت توسط: Fact Crescendo Team

نتیجه: Missing Context

Tags:    

Similar News