پس از اینکه طالبان در تاریخ ۱۵ آگست ۲۰۲۱ به کابل وارد شدند و قدرت را به دست گرفتند، اکثریت رهبران سیاسی از کشور فرار کردند. حالا در شبکه‌ های اجتماعی، ادعاهای مختلفی درباره تشکیل «حکومت در تبعید» این رهبران سیاسی منتشر میشود. کاربران ایکس در شبکه ‌های اجتماعی به تازگی ادعا کرده ‌اند که رهبران سیاسی دولت اسلامی در تبعید با رهبران کشورهای دیگر در جهان ملاقات کرده ‌اند، در حالی که این ادعاها غیرواقعی است و تصاویری که در شبکه ‌های اجتماعی منتشر شده، قدیمی هستند.

شما میتوانید دو نمونه از پوست ‌های کاربران شبکه‌ های اجتماعی (ایکس) را در زیر ببینید که در آن‌ ها تصاویر قدیمی به همراه ادعاهای غیرواقعی منتشر شده است:

صفحه ایکس با عنوان «دولت اسلامی افغانستان در تبعید» در یک پوست ادعا کرده است که «در کشور دوست ترکیه، سیاستمداران کشورهای مختلف با رئیس دولت اسلامی افغانستان در تبعید، محمد یونس قانونی، دیدار کردند...».

پوسټ لینکارشیف

اما تحقیقات ما در مورد تصویر فوق نشان میدهد که این تصویر نه در ترکیه، بلکه در کابل گرفته شده است. همچنین این تصویر مربوط به سال ۲۰۲۴ نیست، بلکه در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ در ویبسایت اطلاعات روز منتشر شده است، که در آن نوشته شده: «چهره‌های سیاسی در خانه کرزی: انتخابات افغانستان را به بحران می ‌برد».

صفحه ایکس با عنوان «دولت اسلامی افغانستان در تبعید» در یک پوست دیگر تصویری از جنرال دوستم و رئیس‌ جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، منتشر کرده و نوشته است: «امروز سه ‌شنبه، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴، وزیر دفاع دولت اسلامی افغانستان در تبعید، جناب مارشال عبدالرشید دوستم، اولین دیدار رسمی خود را با رئیس ‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، انجام داد...».

شما میتوانید تصویر و ادعا را در پوست زیر ببینید:

لینک پوست - ارشیف

ولی تحقیقات ما در مورد تصویر جنرال دوستم و رجب طیب اردوغان نیز نشان میدهد که این تصویر قدیمی است و در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷، زمانی که عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس ‌جمهور پیشین غنی بود، توسط اریانا نیوز با این خبر منتشر شده است که «دوستم بر نقش ائتلاف در نجات افغانستان در انتخابات آینده تاکید میکند».

علاوه بر این، جنرال عبدالرشید دوستم نیز همین تصویر را در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ در صفحه رسمی فیسبوک خود منتشر کرده و نوشته است: «رئیس ‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، امروز با معاون اول رئیس س‌جمهور اسلامی افغانستان، جنرال عبدالرشید دوستم، دیدار کرد».

لینک پوسترشیف

به هر حال، تحقیقات فکت کریسندو نشان میدهد که صفحه ایکس با عنوان «دولت اسلامی افغانستان در تبعید» این پست‌ها را با ادعاهای غیرواقعی منتشر کرده و همچنین تصاویری که آنها با این ادعاها منتشر کرده‌ اند، قدیمی هستند.

روش تحقیق:

ما ابتدا کلمات کلیدی مربوط به ادعا را در جستجوی گوگل سرچ کردیم تا اطلاعات جدیدی درباره دولت در تبعید پیدا کنیم. سپس بر روی تصاویری که کاربران شبکه‌ های اجتماعی همراه با ادعاهای غیرواقعی منتشر کرده بودند، جستجوی گوگل ایمیج را اجرا کردیم. ما دریافتیم که این تصاویر قدیمی هستند و در حال حاضر هیچ‌ گونه دیداری سیاسی از این نوع صورت نگرفته است.

نتیجه گیری:

تحقیقات فکت کریسندو نشان داد که اکثر پوست‌های صفحه ایکس با عنوان «دولت اسلامی افغانستان در تبعید»، که ادعا میکند اعضای سیاسی دولت در تبعید با رهبران سیاسی جهان به نمایندگی از یک حکومت به نام (دولت اسلامی افغانستان در تبعید) ملاقات میکنند، حقیقت ندارند. بر اساس تحقیقات فکت کریسندو، تصویر پوست یاد شده اول نه در ترکیه، بلکه در سال ۲۰۱۹ در کابل و در خانه رئیس‌ جمهور پیشین کرزی گرفته شده است. همچنین تصویر منتشر شده در دومین پست نیز قدیمی است و در سال ۲۰۱۷ گرفته شده، زمانی که جنرال دوستم معاون اول رئیس ‌جمهور پیشین غنی بود.

Claim Review :   اعضای سیاسی دولت در تبعید با رهبران سیاسی جهان ملاقات کرده ‌اند.
Claimed By :  Social media users
Fact Check :  FALSE