تصویر قدیمی نیروهای مقاومت محلی ولایت بغلان بازنشر شد

Update: 2022-05-07 14:16 GMT

برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی خبری را در پیوند به آزاد شدن ولسوالی ورسج ولایت تخار از اداره طالبان منتشر کرده‌اند. آنان هم‌زمان با نشر این خبر، تصویری که در آن شماری از مردان مسلح مشاهده می‌شوند را نیز به عنوان تصویر آن محل همه‌گانی کرده‌اند.

یافته‌های فاکت‌کریسیندو در پیوند به تصویری که هم‌زمان با این خبر همه‌گانی شده است، نشان می‌دهد که کاربران یک تصویر قدیمی را منتشر کرده‌اند. بر اساس یافته‌های فاکت‌کریسیندو این تصویر از نیروهای مقاومت محلی ولایت بغلان است و پس از رهاسازی شماری از ولسوالی‌های آن ولایت از نزد طالبان، برداشته شده است.

ادعا: شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی در ۵ می ۲۰۲۲ میلادی، خبری را در پیوند به آزاد شدن ولسوالی ورسج ولایت تخار از نزد نیروهای طالبان منتشر کرده‌اند. آنان هم‌زمان با نشر این خبر، تصویری که در آن شماری از مردان مسلح مشاهده می‌شوند را نیز به عنوان تصویر آن محل همه‌گانی کرده‌اند.

Facebook-Post / Archived-Post

بررسی واقعیت: یافته‌های فاکت‌کریسیندو در پیوند به تصویری که هم‌زمان با این خبر همه‌گانی شده است، نشان می‌دهد که کاربران یک تصویر قدیمی را منتشر کرده‌اند. بر اساس یافته‌های فاکت‌کریسیندو این تصویر از نیروهای محلی ولایت بغلان است و پس از رهاسازی شماری از ولسوالی‌های آن ولایت از نزد طالبان، برداشته شده است.

وبسایت دیلی‌میل این تصویر را در ۲۰ آگست ۲۰۲۱ میلادی منتشر کرده است. این وبسایت هم‌زمان با نشر این تصویر از وجود مقاومت در برابر طالبان خبر داده و گفته است که در نتیجه نبردها میان مقاومت‌گران و طالبان، سه شهر در شمال کابل از اداره طالبان خارج شده است. به نقل از این خبر، در این نبردها ۶۰ نفر از جنگ‌جویان طالبان کشته و زخمی شده‌اند. در شرح تصویر نشر شده هم‌چنین گفته شده است که نیروهای محلی روز جمعه،‌ ولسوالی‌های پل‌حصار، ده‌صلاح و بانو در ولایت بغلان را پس گرفته‌اند.

Dailymail / Archived-Link

از سوی دیگر در ۲۰ آگست ۲۰۲۱ میلادی، تاج‌الدین سروش، خبرنگار ایران اینترنشنال هم‌چنان با نشر این تصویر در صفحه‌ی تویترش از بازپس‌گیری دو ولسوالی ولایت بغلان از نزد طالبان خبر داده است. به نقل از این خبر نیروهای مقاومت محلی در ولایت بغلان، ولسوالی‌های بانو و پل‌حصار را از طالبان پس گرفته‌اند. در این خبر هم‌چنان آمده است که نیروهای مقاومت محلی به سمت ولسوالی ده‌صلاح نیز پیش‌روی کرده‌اند. بر اساس خبر نشر شده در حدود ۶۰ نفر از جنگ‌جویان طالبان کشته و زخمی شده‌اند.

https://twitter.com/TajudenSoroush/status/1428701710768386049

نتیجه‌گیری: شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی هم‌زمان با نشر تصویر قدیمی نیروهای مقاومت محلی ولایت بغلان از بازپس‌گیری ولسوالی ورسج ولایت تخار خبر داده‌اند.

.container {

border: 2px solid #000;

background-color: #eee;

border-radius: 5px;

padding: 16px;

margin: 16px 0

}

.container::after {

content: "";

clear: both;

display: table;

}

.container img {

float: left;

margin-right: 20px;

border-radius: 50%;

}

.container span {

font-size: 20px;

margin-right: 15px;

}

@media (max-width: 500px) {

.container {

text-align: center;

}

.container img {

margin: auto;

float: none;

display: block;

}

}

عنوان: تصویر قدیمی نیروهای مقاومت محلی ولایت بغلان بازنشر شد

بررسی واقعیت توسط: Fact Crescendo Team

نتیجه: Misleading

Tags:    

Similar News