شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی از وفات عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب دعوت اسلامی افغانستان خبر داده‌اند. در خبر نشر شده، آمده است که عبدالرب رسول سیاف به عمر ۹۰ ساله‌گی در شهر رم، ایتالیا درگذشته است. به نقل از کاربران، آقای سیاف به علت بیماری سرطان وفات کرده است.

خبر وفات عبدالرب رسول سیاف از ۱۰ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی به این‌سو در صفحات رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

Facebook-PostFacebook-PostFacebook-PostFacebook-PostFacebook-Post
Archived-PostArchived-PostArchived-PostArchived-PostArchived-Post
Facebook-PostFacebook-PostFacebook-PostFacebook-PostFacebook-Post
Archived-PostArchived-PostArchived-PostArchived-PostArchived-Post

برخی از کاربران توییتر نیز این خبر را از ۱۰ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی به این‌سو همه‌گانی کرده‌اند. آنان نیز گفته‌اند که عبدالرب رسول سیاف در سن ۹۰ ساله‌گی به علت بیماری سرطان در شهر رم، ایتالیا درگذشته است.

https://twitter.com/AF_Inter5/status/1601410225193746433

Archived-Tweet

و اما کاربر دیگری گفته است که عبدالرب رسول سیاف به علت بیماری در اسراییل درگذشته است.

Archived-Tweet

یافته‌های فاکت‌کریسیندو در پیوند به این خبر نشان می‌دهد که کاربران یک خبر بی‌اساس را منتشر کرده‌اند. بر بنیاد یافته‌های به‌دست آمده، شماری از رسانه‌ها و افراد نزدیک به آقای سیاف خبر مرگ او را تکذیب کرده‌اند.

بررسی واقعیت: یافته‌های فاکت‌کریسیندو در پیوند به این خبر نشان می‌دهد که کاربران رسانه‌های اجتماعی یک خبر بی‌اساس را منتشر کرده‌اند. بر بنیاد یافته‌های به‌دست آمده، شماری از رسانه‌ها و افراد نزدیک به آقای سیاف خبر مرگ او را تکذیب کرده‌اند.

خبرگزاری‌های خامه‌پرس و کوکچه در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی خبر مرگ عبدالرب رسول سیاف را تکذیب کرده اند. بر اساس گزارش‌های نشر شده، خبرهای مبنی بر درگذشت آقای سیاف نادرست بوده است. این گزارش‌ها وضعیت صحی عبدالرب رسول سیاف را خوب توصیف و نیز تایید کرده‌اند که او در حال حاضر در ترکیه به‌سر می‌برد.

Khaama-RportKokcha-Report
Archived-LinkArchived-Link

از سوی دیگر، احمد فهیم کوهدامنی، یکی از افراد نزدیک به عبدالرب رسول سیاف تصویری که در آن آقای سیاف و چندین نفر دیگر مشاهده می‌شوند را در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرده است. آقای کوهدامنی با نشر این تصویر گفته است: « امروز شنبه ۱۹ قوس همراه با دوستان عزیزم در حضور جناب استاد گرامی »

Facebook-Post / Archived-Post

خلاصه: بر بنیاد یافته‌های فاکت‌کریسیندو خبر مبنی بر وفات عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب دعوت اسلامی افغانستان بی‌اساس است. یافته‌های به‌دست آمده حاکی از آن است که وضعیت صحی آقای سیاف خوب است و در حال حاضر او در ترکیه به‌سر می‌برد.

Avatar

عنوان: خبر درگذشت عبدالرب رسول سیاف تکذیب شد

بررسی واقعیت توسط: Fact Crescendo Team

نتیجه: Missing Context