آیا واقعاً ملا عبدالسلام ضعیف، مقام سابق طالب، توسط طالبان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است؟

Update: 2024-09-30 14:46 GMT


ملا عبدالسلام ضعیف، که در زمان رژیم اول طالبان به عنوان سفیر در اسلام ‌آباد خدمت کرده و یکی از چهره‌های شناخته شده مقامات سابق طالبان به شمار میرود، اکنون در مورد او در رسانه‌ های اجتماعی ادعاهایی مطرح شده که گفته میشود وی در یک چک‌ پواینت (محل تالاشی) توسط طالبان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

تصویری از ملا عبدالسلام ضعیف که چشمش در وضعیت زخمی دیده میشود، توسط بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی منتشر شده و نوشته‌ اند که طالبان یکی از رفقای یا اعضای سابق خود را لت و کوب کرده ‌اند.

شما میتوانید چند نمونه از پست‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی و ادعاهای آن‌ها درباره ملا عبدالسلام ضعیف را مشاهده کنید:

در یک پست در ایکس به نام «کمپ ټکی کام» تصویری از ملا عبدالسلام ضعیف به همراه ادعایی مشاهده میشود که نوشته ‌اند: «طالبان در یک چک ‌پواینت یکی از مقام های سابف خود (ملا ضعیف) را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند».

X-Postارشیف

همچنین یکی دیگر از کاربران ایکس به نام «خراساني» نیز همین ادعا را مطرح کرده و با نشر یکی از تصاویر او نوشته است: «طالبان ملا عبدالسلام ضعیف، مقام سابق طالب را به شدت زدند، زمانی که او با نیروهای طالب درگیر شد».

X-Postارشیف

در هر صورت، تحقیقات «فکت کریسندو» نشان میدهد که ملا عبدالسلام ضعیف، مقام سابق طالب، در هیچ چک ‌پواینتی توسط طالبان مورد ضرب و شتم قرار نگرفته است. بلکه یک تصویر اصلی از او با استفاده از هوش مصنوعی ایدیت شده و ادعاهای کاربران رسانه‌های اجتماعی در مورد او حقیقت ندارد.

روش تحقیق:

ما ابتدا کلمات کلیدی مربوط به ادعا را در انترنیت جستجو کردیم تا اطلاعات جدیدی درباره ملا عبدالسلام ضعیف پیدا کنیم. سپس از صفحه ایکس ملا عبدالسلام ضعیف دیدار کردیم و همچنین تصویر او را با جستجوی تصاویر گوگل و استفاده از «AI Image Detector» بررسی کردیم، که کاربران رسانه‌های اجتماعی ادعاهای غیر واقعی درباره آن مطرح کرده بودند. ما دریافتیم که بخشی از تصویر اصلی، به ویژه چشم او، توسط هوش مصنوعی ایدیت شده و به نظر میرسد که او ضربه‌ ای به چشمش خورده است، در حالی که در واقع چنین نیست.

شما میتوانید تفاوت بین تصویر اصلی و تصویری که با استفاده از هوش مصنوعی ویرایش شده است، به شکل زیر مشاهده کنید:

اولاً میتوانید پوسټ ملا عبدالسلام ضعیف را که از حساب ایکس خود منتشر کرده و ادعای کاربران رسانه‌های اجتماعی را رد کرده است، مشاهده کنید.

X-Postارشیف

همچنین همین تصویر که اکنون تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفته است، تصویر اصلی آن در سال ۲۰۲۲ توسط یک کاربر ایکس به نام عبدالرحمان محمود از حساب خود منتشر شده و از او ستایش کرده است.

X-Postارشیف

شما میتوانید نتایج «AI Image Detector» را که ما بر روی هر دو تصویر اجرا کرده‌ایم، مشاهده کنید. در آنجا به واضح مشخص است که بر روی تصویر اصلی با استفاده از هوش مصنوعی دست ‌کاری شده است.

در زیر تصویر اصلی را مشاهده کنید:



در زیر تصویر ویرایش شده با هوش مصنوعی را مشاهده کنید:


نتیجه گیری:

ملا عبدالسلام ضعیف، مقام سابق طالب، در هیچ چک‌پواینتی توسط طالبان مورد ضرب و شتم قرار نگرفته است. بلکه یک تصویر اصلی از او با استفاده از هوش مصنوعی ویرایش شده و ادعاهای کاربران رسانه‌های اجتماعی در مورد او حقیقت ندارد. تحقیقات «فکت کریسندو» نشان میدهد که بخشی از تصویر اصلی، به ویژه چشم او، توسط هوش مصنوعی ویرایش شده و به نظر میرسد که او ضربه‌ ای به چشمش خورده است، در حالی که در واقع چنین نیست.


Claim :  ملا عبدالسلام ضعیف، مقام سابق طالب، توسط طالبان زده شده است.
Claimed By :  Social media users
Fact Check :  ALTERED
Tags:    

Similar News