به دنبال آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، یک نوار تصویری از جریان صحبت‌های یک پسر معلول قطری همراه با ذاکر نایک همه‌گانی شد. کاربران این ویدیو را لحظه‌ی دیدار این دو نفر در جریان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر عنوان کرده‌اند. در ویدیوی نشر شده، این پسر خودش را غانم معرفی کرده و نیز گفته است که او ۱۴ سال سن دارد.

این نوار تصویری از ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲ میلادی به این سو همه‌گانی شده است. هم‌زمان با نشر این ویدیو گفته شده است که ذاکر نایک با غانم المفتاح در قطر گفت‌وگو کرده است.

Archived-Video

یافته‌های فاکت‌کریسیندو در پیوند به این ویدیو نشان می‌دهد که کاربران یک نوار تصویری قدیمی را منتشر کرده‌اند. بر بنیاد یافته‌های به‌دست آمده این ویدیو از ۲۰۱۶ میلادی به این‌سو در اینترنت قابل دسترس بوده است.

بررسی واقعیت: یافته‌های فاکت‌کریسیندو در پیوند به ویدیوی نشر شده نشان می‌دهد که به دنبال شروع جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ویدیوی قدیمی از جریان صحبت‌های غانم المفتاح، پسر معلول قطری همراه با ذاکر نایک، دعوت‌گر اسلام بازنشر شده است. بر بنیاد یافته‌های به‌دست آمده، این نوار تصویر از ۲۰۱۶ میلادی به این‌سو در اینترنت قابل دسترس بوده است. یافته‌ها هم‌چنان نشان می‌دهد که اکنون غانم المفتاح بیش از ۲۰ سال سن دارد.

الجزیره مبشر این نوار تصویری را در ۲۷ می ۲۰۱۶ میلادی در کانال یوتیوبش بارگذاری کرده است. این ویدیو ۵ ساعت و ۱۴ دقیقه است و اما صحبت‌های غانم المفتاح بعد از ساعت دوم و دقیقه نهم آن قرار گرفته است.

نتایج یافته‌های ما هم‌چنان نشان می‌دهد که این گفت‌وگو در برنامه‌ی تیاتر آمفی در کتارای قطر صورت گرفته است. یافته‌ها می‌رسانند که در این برنامه ذاکر نایک راجع به این که «آیا خدا وجود دارد؟» سخن‌رانی کرده است. این برنامه را بنیاد دهکده فرهنگی کتارا در ۲۶ می ۲۰۱۶ میلادی در دوحه قطر برگزار کرده بود. گفته شده است که در این برنامه بیش از ۱۳هزار نفر اشتراک کرده بوده‌اند.

از سوی دیگر، یافته‌ها در مورد پسر معلول قطری نیز نشان می‌دهد که او در ۵ می ۲۰۰۲ میلادی به دنیا آمده است. از بدو تولد غانم المفتاح مصاب به یک بیماری نادر به اسم سندرم کودال رگرسیون (CDS) بوده است. در حال حاضر او بیش از ۲۰ سال سن دارد و دانش‌جوی علوم سیاسی است. با وجود جسم ناقص، غانم در رشته‌های ورزشی شنا، اسکیت‌بورد و صخره نوردی فعال است.

Ghanim Al-muftah / Archived-Link

خلاصه: در پی آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، کاربران رسانه‌های اجتماعی یک نوار تصویری قدیمی از جریان گفت‌وگوی یک پسر معلول قطری با ذاکر نایک را بازنشر کرده‌اند. بر بنیاد یافته‌های فاکت‌کریسیندو از نشر این نوار تصویری در فضای اینترنت بیش از شش سال می‌گذرد. این نوار تصویری از جریان برنامه تیاتر آمفی کتارای قطر که ذاکر نایک در آن سخن‌رانی کرده بود، برداشته شده است.

Avatar

عنوان: در پی آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ویدیوی قدیمی از جریان صحبت‌های یک پسر معلول قطری بازنشر شد

بررسی واقعیت توسط: Fact Crescendo Team

نتیجه: Missing Context