گزارش‌ها حاکی از سه حمله هماهنگ شبه‌نظامیان بر یک زندان و چندین اداره دولتی در منطقه مچ‌بولان ایالت بلوچستان پاکستان است. این حملات در اوایل دوشنبه شب، ۲۹ جنوری سال روان میلادی صورت گرفته است.

بر بنیاد گزارش‌های نشر شده، در نتیجه این حملات دست‌کم ۵۰ نفر کشته شده‌اند.

به‌دنبال وقوع این حملات، شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی هم‌زمان با اطلاع‌رسانی از آن، یک تصویر را نیز به عنوان تصویری از این رویدادها منتشر کرده‌اند.

در این تصویر شماری از نیروهای نظامی پاکستانی بر روی یک جاده‌ در حال موضع‌گیری مشاهده می‌شوند.

Facebook-Post / Archived-Link

یافته‎ها در پیوند به تصویری که هم‌زمان با این خبر همه‌گانی شده، حاکی از آن است که این تصویر قدیمی بوده و موضع‌گیری نیروهای امنیتی پاکستان را به هدف دفع حمله‌ی مسلحانه تحریک طالبان پاکستان نشان می‌دهد.

بررسی واقعیت: یافته‎ها در پیوند به تصویری که هم‌زمان با این خبر همه‌گانی شده، حاکی از آن است که این تصویر قدیمی بوده و موضع‌گیری نیروهای امنیتی پاکستان را به هدف دفع حمله‌ی مسلحانه تحریک طالبان پاکستان نشان می‌دهد.

این تصویر را شماری از رسانه‌ها در دسامبر ۲۰۱۷ میلادی منتشر کرده‌اند. هم‌زمان با نشر این تصویر گزارش شده است که در نتیجه حمله‌ی مسلحانه بر خواب‌گاه موسسه آموزش کشاورزی پیشاور ۹ نفر کشته و ۳۷ نفر زخمی شده‌اند.

بر بنیاد گزارش‌های نشر شده، مسوولیت این حمله را تحریک طالبان پاکستان به عهده گرفته است.

Dawn-ReportDefensenews
Archived-LinkArchived-Link

نتیجه:

هم‌زمان با نشر خبر حمله شبه‌نظامیان مخالف دولت پاکستان بر چندین اداره دولتی آن کشور، تصویری از یک رویداد قدیمی شهر پیشاور بازنشر شد. این تصویر از جریان درگیری نیروهای امنیتی و تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۱۷ میلادی برداشته شده است.

Avatar

عنوان: هم‌زمان با نشر خبر حمله مسلحانه بر چندین اداره دولتی پاکستان تصویر یک رویداد پیشین آن کشور بازنشر شد

بررسی واقعیت توسط: Fact Crescendo Team

نتیجه: Misleading