عصر روز دوشنبه، ۳۰ اسد ۱۴۰۲ ه‍.ش برابر با ۲۱ آگست ۲۰۲۲ میلادی، کابل بار دیگر گواه یک رویداد انفجاری بود. بر بنیاد گزارش‌ها، این انفجار در منطقه دارالامان شهر کابل رخ داده که در نتیجه آن دو نفر جان باخته و یک نفر دیگر زخمی شده است.

به‌دنبال وقوع این انفجار، شماری از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی یک تصویر را نیز به عنوان تصویر این رویداد منتشر کرده‌اند. در این تصویر، دود ناشی از یک انفجار در میان دو بلند منزل مشاهده می‌شود.

Archived-Tweet

یافته‌ها در پیوند به این تصویر حاکی از قدیمی بودن آن است. بر بنیاد یافته‌های به‌دست آمده، این تصویر از رویداد انفجاری منطقه غرب کابل است که در سال ۱۴۰۰ ه‍.ش رخ داده بود.

بررسی واقعیت: یافته‌ها در پیوند به این تصویر حاکی از قدیمی بودن آن است. بر بنیاد یافته‌های به‌دست آمده، این تصویر از رویداد انفجاری منطقه غرب کابل است که در سال ۱۴۰۰ ه‍.ش رخ داده بود.

وبسایت (Alamy) تاریخ ثبت این تصویر را ۱۳ نوامبر ۲۰۲۱ میلادی اعلام کرده است. این وبسایت از آسوشیتدپرس به عنوان ناشر این تصویر نام برده است.

در شرح این تصویر گفته شده که این انفجار ناشی از یک بمب جاسازی شده در یک موتر بوده است. افزون بر این، هم‌چنان آمده که این انفجار در یکی از جاده‌ها پر ازدحام کابل در منطقه مسکونی هزاره‌ها رخ داده است.

Alamy / Archived-Link

از سوی دیگر، الجزیره نیز این تصویر را در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۱ میلادی منتشر کرده است. هم‌زمان با نشر این تصویر از وقوع یک انفجار در منطقه دشت برچی در غرب پایتخت افغانستان گزارش شده است.

در این گزارش آمده است که در نتیجه این انفجار دست‌کم یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شده‌اند. در این گزارش هم‌چنان تصریح شده که این رویداد روز شنبه، ۱۳ نوامبر ۲۰۲۱ میلادی برابر با ۲۲ عقرب ۱۴۰۰ ه‍.ش در میان جامعه هزاره رخ داده است.

Al-Jazeera-Report / Archived-Link

خلاصه: در پی وقوع یک انفجار در ناحیه ششم شهر کابل، تصویر یک رویداد پیشین این شهر بازنشر شد. این تصویر از رویداد انفجاری سال ۲۰۲۱ میلادی است که در ناحیه ۱۳ شهر کابل رخ داده بود.

Avatar

عنوان: در پی وقوع یک انفجار در ناحیه ششم شهر کابل برخی از رسانه‌ها یک تصویر قدیمی را به عنوان تصویر این رویداد بازنشر کرده‌اند

بررسی واقعیت توسط: Fact Crescendo Team

نتیجه: Misleading