در ۱۱ اپریل ۲۰۲۳ میلادی، وزارت دفاع ملی امارت‌اسلامی‌افغانستان (طالبان) با نشر اعلامیه‌ی از کشته شدن اکمل امیر، یکی از فرماندهان کلیدی جبهه آزادی افغانستان و نیز هفت عضو دیگر این جبهه خبر داده است. اکمل امیر، بصیر اندرابی، فهیم سالنگی، برهان اندرابی، قربان‌علی بامیانی، صبور فاریابی و حسین سمنگانی هشت نفر از اعضای جبهه آزادی افغانستان بوده‌اند که در سالنگ جنوبی کشته شده‌اند.

به‌دنبال وقوع این رویداد، افغانستان اینترنشنال در گزارشی هویت این افراد را روایت و تصویرهای آنان را منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش در مورد فهیم سالنگی، یکی از اعضای کشته شده جبهه آزادی آمده که او ۳۵ سال سن داشت و دانش‌آموخته زبان و ادبیات دری از دانشگاه البیرونی بوده است. هم‌زمان با نشر این جزییات، افغانستان اینترنشنال یک تصویر را نیز به عنوان تصویر فهیم سالنگی منتشر کرده است. جزییاتی که در مورد فهیم سالنگی روایت شده در دقیقه پنجم و ثانیه هفدهم این گزارش قرار گرفته است.

AfIntl-Report / Archived-Video

یافته‌های به‌دست آمده حاکی از آن است که در گزارش افغانستان اینترنشنال، تصویر از یک شخص دیگر به عنوان تصویر فهیم سالنگی به کار رفته است. بر بنیاد یافته‌های به‌دست آمده، تصویر نشر شده از فهیم امیری یکی از ساکنان اصلی ولسوالی سالنگ است.

بررسی واقعیت: یافته‌های به‌دست آمده حاکی از آن است که در گزارش افغانستان اینترنشنال، تصویر از یک شخص دیگر به عنوان تصویر فهیم سالنگی به کار رفته است. بر بنیاد یافته‌های به‌دست آمده، تصویر نشر شده از فهیم امیری یکی از ساکنان اصلی ولسوالی سالنگ است.

در یادداشتی که فهیم امیری در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرده، آمده است که افغانستان اینترنشنال تصویر او را به عنوان تصویر فهیم سالنگی، یکی از افراد کشته شده جبهه آزادی افغانستان منتشر کرده است. فهیم امیری گفته است که او ۲۱ سال سن دارد و از قریه ناوچ، ولسوالی سالنگ بوده و دانش‌جوی کمپیوترساینس است. فهیم امیری تایید کرده است که او وابسته به هیچ گروهی نیست.

Facebook-Post / Archived-Post

از سوی دیگر، افغانستان اینترنشنال نیز در توییتی تایید کرده است که این رسانه تصویری از یک شخص دیگر را به عنوان تصویر فهیم سالنگی منتشر کرده است. در این یادداشت آمده است: "این عکس متعلق به فردی دیگر است و افغانستان اینترنشنال ضمن تصحیح این خطا از مخاطبان خود پوزش می‌خواهد‌ و عکس درست فهیم سالنگی را منتشر می‌کند".

Archived-Tweet

خلاصه: در پی کشته شدن فهیم سالنگی، یکی از اعضای جبهه آزادی افغانستان، رسانه افغانستان اینترنشنال تصویری از یک فرد دیگر به عنوان تصویر او منتشر کرده است. بر بنیاد یافته‌های به‌دست آمده، تصویر نشر شده از شخصی به اسم فهیم امیری است.

Avatar

عنوان: نشر تصویر اشتباه؛ افغانستان اینترنشنال تصویری از یک فرد دیگر را به عنوان تصویر فهیم سالنگی منتشر کرد

بررسی واقعیت توسط: Fact Crescendo Team

نتیجه: Misleading