شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی از ۲۱ می ۲۰۲۳ میلادی به این‌سو با نشر یک نوار تصویری مدعی اند که نیروهای جبهه مقاومت یک چرخ‌بال طالبان را در ولایت سمنگان سرنگون کرده است. در این ویدیو یک چرخ‌بال در ارتفاع یک کوه مشاهده می‌شود که از اداره خارج شده و رو به سقوط است.

کاربران در شرح این نوار تصویری نگاشته‌اند: "جریان سقوط چرخبال طالبان که توسط مجاهدین قهرمان ما در ولسوالی خلم ولایت سمنگان".

Archived-Tweet

کاربر دیگری هم‌چنان در ۲۱ می ۲۰۲۳ میلادی این ادعا و نوار تصویری را منتشر کرده است. او نیز گفته است که این چرخ‌بال طالبان توسط نیروهای جبهه مقاومت در ولایت سمنگان سرنگون شده است.

Archived-Tweet

یافته‌ها در پیوند به این ادعا حاکی از آن است که این چرخ‌بال طالبان به دلیل برخورد با یک پایه برق در ولسوالی خلم ولایت سمنگان سقوط کرده است. از سوی دیگر، یافته‌های هم‌چنان نشان می‌دهد که هم‌زمان با این ادعا ویدیوی از جریان پرواز غیرعادی یک بالگرد ارتش ایتالیا بازنشر شده است.

بررسی واقعیت: یافته‌ها در پیوند به این ادعا حاکی از آن است که این چرخ‌بال طالبان به دلیل برخورد با یک پایه برق در ولسوالی خلم ولایت سمنگان سقوط کرده است. از سوی دیگر، یافته‌های هم‌چنان نشان می‌دهد که هم‌زمان با این ادعا ویدیوی از جریان پرواز غیرعادی یک بالگرد ارتش ایتالیا بازنشر شده است.

خبر سقوط این چرخ‎بال را شماری از رسانه‌ها در یک‌شنبه، ۳۱ ثور ۱۴۰۲ ه‍.ش برابر با ۳۱ می ۲۰۲۳ میلادی منتشر کرده‌اند. گزارش‌های نشر شده تایید کرده‌اند که این چرخ‌بال به دلیل برخورد با یک پایه برق در ولسوالی خلم ولایت سمنگان سقوط کرده است. به نقل از گزارش‌ها این چرخ‌بال از نوع (MD-530) بوده است. بر بنیاد گزارش‌های نشر شده، در نتیجه این رویداد دو خلبان نیز کشته شده‌اند.

AzadiRadio-ReportAfintl-Report
Archived-LinkArchived-Link

از سوی دیگر، یافته‌های هم‌چنان نشان می‌دهد که هم‌زمان با این ادعا ویدیوی از جریان پرواز غیرعادی یک بالگرد ارتش ایتالیا بازنشر شده است.

این نوار تصویری را وبسایت Ildolomiti.it در ۴ اکتوبر ۲۰۲۲ میلادی منتشر کرده است. هم‌زمان با نشر این نوار تصویری گفته شده است که یک بالگرد ارتش ایتالیا در جریان تمرینات در مرانو۲۰۰۰ به دلیل وزش باد واژگون شده است. به نقل از این یادداشت، این بالگرد در منطقه کوهلایتن در حین اجرای یک مانور بود که به دلیل وزش باد برای چند لحظه‌ی از اداره خلبان خارج شده است. این یادداشت تایید کرده است که در نهایت خلبان اداره‌ی این بالگرد را در دست گرفت و از برخورد آن با سنگ‌ها جلوگیری کرده است.

Ildolomiti.it / Archived-Link

این نوار تصویری را وبسایت Panorama.it نیز در ۵ اکتوبر ۲۰۲۲ میلادی منتشر کرده است. این وبسایت هم‌چنان تایید کرده که این چرخ‌بال به دلیل وزش باد در مرانو از اداره خلبان خارج شده است.

Panorama.it / Archived-Link

خلاصه:

در پی سقوط یک چرخ‌بال طالبان در سمنگان، ویدیوی از جریان واژگونی یک بالگرد ارتش ایتالیا بازنشر شد. بر بیناد یافته‌های به‎دست آمده، چرخ‌بال طالبان در ولایت سمنگان به دلیل برخورد با یک پایه برق سقوط کرده است.

Avatar

عنوان: در پی سقوط یک چرخ‌بال طالبان به دلیل برخورد با یک پایه برق در سمنگان ویدیوی از یک بالگرد ارتش ایتالیا بازنشر شد

بررسی واقعیت توسط: Fact Crescendo Team

نتیجه: False