به‌دنبال وقوع زمین‌لرزه‌های ترکیه و سوریه، شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی با نشر یک تصویر مدعی اند که یک مرد سوری پس از سپری کردن سیزده روز در زیر آوارها، هنوز زنده مانده است. در این تصویر مردی با سر و صورت خاک‌آلود در زیر آوارها مشاهده می‌شود.

کاربران این تصویر را از ۲۳ فبروری ۲۰۲۳ میلادی به این‌سو منتشر کرده‌اند.

Facebook-PostFacebook-Post
Archived-PostArchived-Post

یافته‌های ما در پیوند به این تصویر نشان می‌دهد که کاربران تصویری از یک مرد ترکی را منتشر و او را سوری خطاب کرده‌اند. بر بنیاد یافته‌های به‌دست آمده، این مرد با دو نفر از اعضای خانواده‌اش در زیر آوارهای زمین‌لرزه در شهر هاتای ترکیه گیر کرده بودند.

بررسی واقعیت: یافته‌های ما در پیوند به این تصویر نشان می‌دهد که کاربران تصویری از یک مرد ترکی را منتشر و او را سوری خطاب کرده‌اند.

بر بنیاد یافته‌های به‌دست آمده، این مرد با دو نفر از اعضای خانواده‌اش در زیر آوارهای زمین‌لرزه در شهر هاتای ترکیه گیر کرده بودند. یافته حاکی از آن است که او و همسرش بعد از سپری کردن ۲۹۶ساعت از زیر آوارها زنده بیرون شده‌اند و اما پسر ۱۲ ساله او پس از نجات جان باخته است.

سی‌ان‌ان با نشر گزارشی در ۱۸ فبروری، گفته است که این مرد سمیر محمد آکار نام دارد. در این گزارش هم‌چنان آمده است که او و همسرش بعد از بیرون شدن از زیر آوارها به بیمارستان منتقل شده‌اند.

CNN / Archived-Link

از سوی دیگر، کانال یوتیوب آی‌تی‌وی نیوز ویدیوی از جریان نجات این افراد را در ۱۹ فبروری ۲۰۲۳ میلادی منتشر کرده است. در ویدیوی نشر شده، سمیر محمد آکار در مقابل دوربین دست تکان می‌دهد و نیز به افرادی که در عقب او قرار دارند اشاره کرده است.

خلاصه: در پی وقوع زمین‌لرزه‌های ترکیه و سوریه، کاربران تصویری از یک مرد ترکی را منتشر و او را سوری خطاب کرده‌اند. این مرد سمیرمحمد آکار نام دارد و پس از ۲۹۶ ساعت از زیر آوارهای زمین‌لرزه شهر هاتای ترکیه زنده بیرون کشیده شده است.

Avatar

عنوان: تصویر یک مرد ترکی به عنوان تصویر فرد سوری گیرمانده زیر آوارهای زمین‌لرزه همه‌گانی شد

بررسی واقعیت توسط: Fact Crescendo Team

نتیجه: Missing Context